افزایش تجربه کاربری با طراحی وب سایت خود
طراحی وبسایت بر روی نمایش front-end وبسایت تمرکز دارد، که شامل مواردی همچون تشکیل طرح، انتخاب رنگ مناسب، انتخاب بهترین فونت و سایز و ایجاد فایل CSS برای درج تمام استایلهای خارجی میباشد. با این حال این کافی نیست؛ این مسأله نیز ضروری است که مطمئن شوید آنها به دستیابی به تجربه کاربری عالی کمک میکنند.
منظور از تجربه کاربری این است که بازدید کنندگان یا کاربران یک وبسایت پس از مشاهده آن، چه حسی نسبت به وبسایت دارند. سؤال اصلی این است؛ آیا آنها در وبسایت میمانند و تمایل دارند از قسمتهای بیشتری بازدید کنند یا اینکه حس خوبی نسبت به آن نداشته و ترجیح میدهند آن را ترک کنند؟
در گذشته، داشتن یک وبسایت کار بزرگی بود، اما امروزه میلیونها وبسایت آنلاین وجود دارند که کار تقریبا یکسانی را انجام میدهند. لازم است وبسایتی را ایجاد کنیم که از تجربه کاربری (UX) بسیار خوبی بهره ببرد تا در میان این همه وبسایت برجسته باشد.
چرا طراحان وبسایت باید بهترین تکنیکهای تجربه کاربری را بشناسند
به عنوان یک طراح وبسایت، باید یک متخصص حرفهای در تجربه کاربری و رابط کاربری باشید.
قطعا شما با همه خواستههای کاربران و مشتریان خود مواجه خواهید شد.
آگاهی از تجربه کاربری به طراح کمک میکند تا وبسایت سادهای را فقط برای اینکه وبسایتی طراحی کرده باشد، ایجاد نکند.
به عنوان یک طراح وبسایت، ذهن شما برای ایدههای جدید بیشتر باز میشود.
درک شگفتانگیزی از ویژگیها و قابلیتهای یک وبسایت خاص خواهید داشت.
شما از همه شیوهها و تکنیکهای رایج برای اطمینان از اینکه وبسایت شما به تمام خواستهها پاسخ خواهد داد، استفاده خواهید کرد.
به طریقی، اگر یک UX عالی، با محتوای خوب، فشردهسازی و بهینهسازی خوب داشته باشید، وبسایت برای موتورهای جستجو قابل مشاهده خواهد بود.
چگونه تجربه کاربری فوقالعاده و تعاملی ارائه دهیم
1. با شیوهها و تکنیکهای رایج به روز شویم
درست مانند زمینههای دیگر، طراحی وبسایت هم شیوههای متداولی دارد، که همه شما باید هر زمان که آنها به روز شده و نمایان میشوند، دانشی در رابطه با آنها داشته باشید. این مسأله همچنین برای تجربه کاربری هم صدق میکند. در گذشته، ملاحظات زیادی وجود نداشت زیرا اشخاص فکر میکردند وقتی وبسایتی را بارگذاری میکنند، مردم چندان توجهی به نقاط ضعف و قوت آن نمیکنند و سطح دانش تکنولوژی پایین بود. اما امروزه بازدیدکنندگان به کوچکترین نواقص یک وبسایت خاص توجه کرده و با یافتن کوچک ترین موردی وبسایت را ترک میکنند.
بیایید نمونهای از یک وبسایت را بررسی کنیم که شامل این موارد است؛ صفحه اول بدون هیچ محتوای روشنی از تصاویر و نمایش اسلایدر پر شده است، رنگها با هم تطابق ندارند، و متون با حروف درشت نوشته شدهاند. اگر امروزه با یک همچنین وبسایتی مواجه شوید، آیا واقعا وقت خود را صرف کرده و به آن نگاهی میاندازید؟
2. طراحی وبسایت را برای کاربرانی که در ذهن دارید انجام دهید
به عنوان طراح وبسایت، همیشه باید در هنگام ساخت وبسایت، کاربران خود را در نظر داشته باشید. اینها افرادی هستند که به آن سایت نیاز دارند و با آن ارتباط برقرار میکنند. مطمئن شوید وقتی بازدیدکنندهای به سایت میآید، بالافاصله سایت را ترک نمیکند. علاوه بر این، باید وبسایتی بسازید که تا حد ممکن با کاربر در تعامل باشد. این کار توسط مکالمه با کاربران صورت میگیرد. مثلا از طریق دکمههای "فراخوان یا Call to Action" میتوانید این کار را انجام دهید.
دکمه فراخوان (CTA) به کاربر میگوید بعد از کلیک به کجا میرود. بیایید نمونهای از فروشگاه آنلاین را بررسی کنیم.
چیزی که کاربر میخواهد این است که لیست گروهها، بخش پرداخت، بخش شرایط، بخش تماس، بخش روش تحویل و بخش محصولات را ببیند. اگر این موارد در صفحه اول قابل مشاهده نیست، فکر میکنید که کاربر در آنجا خواهد ماند؟ آنها به راحتی وبسایت را ترک کرده و وبسایت بهتری را پیدا میکنند که به آنها کمک کند تا کالای معینی را بیابند.
3. با مشتریان بیشتر در تعامل باشید
در صورتی که مشتری، شما را برای طراحی سایتش انتخاب کرده و مبلغی را به شما میدهد، مطمئن شوید که جزئیات کاملی از طرز کار وبسایت فراهم کرده و یک طرح نهایی وب ایجاد کردهاید. طرح نهایی پروژه وب شبیه یک عکس چاپی با تمام جزئیات، طراحی و عملکردهایی است که یک وبسایت باید داشته باشد. طرح نهایی پروژه به طور معمول توسط طراح وبسایت پس از صحبت با مشتری ایجاد میشود، سپس برای تأیید به مشتری ارسال شده و بعد از آن قسمت ساخت وبسایت آغاز میشود.
4. با طراحان وبسایت و توسعهدهندگان بیشتر ارتباط برقرار کنید
این کار را میتوان با پیوستن به انجمنها و گروهها انجام داد. در این انجمنها، طراحان معمولا سؤالاتی میپرسند و به آسانی پاسخشان را دریافت میکنند. علاوه بر این، آنها ایدهها و توصیههای خود را با هم به اشتراک میگذارند و از تجربیات هم استفاده میکنند. از دیدگاه و بازخوردهای دیگران نسبت به کارهایی که انجام دادهاید نترسید. در عوض به شما کمک میکند تا دانش بیشتری به دست آورید و همچنین به دیگران کمک میکند که آنها هم بهتر عمل کنند.
5. به اندازه کافی تحقیق کنید
این امر شامل بازدید وبسایتهای پرطرفدار و مشاهده نمای آنها میباشد. به عنوان طراح، ما معمولا با ظواهر سر و کار داریم نه لزوما با عملکردها، در نتیجه نگاهی به نحوه ارتباط وبسایت با کاربر داشته باشید. شما باید خودتان را جای کاربر قرار دهید و از دید او سایت را ببینید و تفسیر کنید و ببینید که آیا این سایت ارزش ماندن و وقت گذاشتن دارد یا باید آن را ترک کرد.
در این وبسایتها، همچنین میتوانید ایدههایی از نحوه انجام کارها به دست آورید. سادگی آنها را ببینید؛ ببینید رنگها، فونتها و تمام مدیاهایی که آپلود شدهاند، چطور با هم تطابق دارند. با این حال، نباید 100% موارد را کپی کنید، فقط از آنها ایده بگیرید. این مسأله به شما در ایجاد تجربه کاربری عالی برای وبسایتهایی که ایجاد میکنید، خواهد کرد.
6. مطمئن شوید که وبسایت ریسپانسیو است
این یکی از مسائلی است که هرگز نباید فراموش شود. وبسایت باید تا حد ممکن ریسپانسیو باشد. مردم دوست دارند به جای استفاده از کامپیوتر و لپتاپ از تبلتها و گوشیهای هوشمند استفاده کنند. بنابراین وبسایت باید مناسب تلفنهای همراه باشد تا نیازی به زوم کردن یا چپ و راست رفتن برای یافتن مطلبی نباشد.
7. محتوا
برای اجرای این امر باید مطمئن شوید که محتوای جذاب را در صفحه اول قرار دادهاید که به راحتی کاربر را ترغیب میکند به صفحات بعدی برود. اگر مطالب نه چندان جالبی را در صفحه اول بگذارید، هیچ کس، با این فرض که مطالب وبسایت گیج کننده و خستهکننده است، تمایل ندارد صفحات دیگر را ببیند.
مطمئن شوید که محتوا ساده و سر راست هستند.
8. بخشهای تصویری
بخشهای تصویری برای هر وبسایت مهم هستند، مردم چیزهای جالب را دوست دارند. حتی اگر میخواهید وبسایت تجاری داشته باشید، این فضاها را نیز در وبسایت لحاظ کنید. اگر یک تصویر تعاملی در صفحه اول قرار دادید، مطمئن شوید که به بازدید کنندگان حس استقبال و خوشآمدگویی دست میدهد. حس خاصی در تصاویر وجود دارد. علاوه بر این ممکن است حس آرامش و خوشحالی به بازدیدکنندگان بدهد.
9. اطلاعات تماس و لینکهای رسانههای اجتماعی را قابل مشاهده قرار دهید
ما در دورهای قرار داریم که رسانههای اجتماعی به ما بسیار کمک میکنند. آنها به ترویج مارکهای تجاری، خدمات و محصولات کمک میکنند. بنابراین مطمئن شوید که لینکها در بالا و پایین صفحه یا در طرفین قابل مشاهده هستند. این امر به کاربران کمک میکند تا متوجه شوند شما یک حضور آنلاین (همه جانبه) مربوط به شغلتان هم دارید.
جزئیات تماس هم باید در بالا و پایین قابل رؤیت باشد. بنابراین مهم است که شماره تلفن و آدرس ایمیل را در بالای صفحه داشته باشید. در حالی که تمام جزئیات دیگر در پایین صفحه هستند. برخی کاربران نمیخواهند صفحه را اسکرول کنند تا به اطلاعات خاصی برسند.
10. فضای سفید، روند کار و fold
در وبسایتتان مطمئن شوید که فضای سفید وجود دارد که احساس آرامش را به وجود میآورد. اگر شما چیزهای زیادی را به صورت ثابت در کنار هم قرار دهید، ممکن است در نهایت وبسایتتان کاربرپسند به نظر نیاید. بنابراین مطمئن شوید که فضای سفید وجود دارد به طوری که حس آرامش را به کاربر منتقل میکند. مطالب موجود در وبسایت باید روندی را دنبال کنند. علاوه بر این، اطلاعات خاص با مطالب دیگر در هم آمیخته نشوند.
مطمئن شوید تمام قسمتهایی که در fold (بخش اصلی که در نگاه اول برای کاربر قابل مشاهده است) قرار دارند به اندازه کافی مناسب هستند که بتوانند کاربر را متقاعد کنند در وبسایت بماند.
نتیجهگیری
اگر میخواهید به عنوان طراح وبسایت، تجربه کاربری عالیای را ایجاد کنید، هم باید در نقش کاربر باشید و هم در نقش طراح وبسایت. همچنین باید توجه داشته باشید، چه کاری را برای کاربران انجام دهید و چه کاری را انجام ندهید. علاوه بر این، همیشه به روز باشید و هر وبسایتی را ساده نگه دارید.
نظرات کاربران
0 نظر